Nieuwe aanvragenportal Kinderhulp

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar in Nederland leeft 1 op de 12 kinderen in armoede. Het Nationaal Fonds Kinderhulp helpt kinderen in armoede met een fiets, dagje uit of opleiding.

Nieuwe aanvragenportal Kinderhulp

Ouders die moeite hebben om bijvoorbeeld eten, drinken of kleding voor hun kinderen te kopen. Laat staan dat die kinderen lid kunnen worden van een sportclub of met een schoolreisje mee kunnen gaan. Ook in Nederland leven te veel kinderen in armoede. Het Nationaal Fonds Kinderhulp helpt kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar die in ons land opgroeien in situaties waar voldoende financiële middelen ontbreken.

Nationaal Fonds Kinderhulp

Marieke Dufour, Relatiemanager Bestedingen bij Nationaal Fonds Kinderhulp, vertelt: “Wij helpen kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar die in armoede opgroeien met kleine en grote dingen die ze nodig hebben, maar die niet aangeschaft kunnen worden, omdat daar het geld niet voor is en er geen andere voorzieningen voor zijn. Dat kan variëren van een fiets tot een dagje uit en van kleding tot een cadeautje met Sinterklaas.”

Minder overheadkosten

Maatschappelijke organisaties kunnen een aanvraag voor een kind indienen via de online portal van Kinderhulp. Samen met onze partner Verito realiseerden wij deze nieuwe aanvragenportal. “Voorheen kwamen aanvragen bij ons binnen in Dynamics NAV, maar de rest van het proces handelden we nog heel traditioneel af”, geeft Marieke aan. “Je kon als aanvrager niet communiceren via de portal. Je kon een aanvraag indienen en de status bekijken en dat was het. Daardoor kregen wij rondom de aanvragen nog veel telefoontjes en mails. Dat kon efficiënter, realiseerden we ons. Wij willen zoveel mogelijk kinderen helpen en dat willen we zo efficiënt mogelijk doen. Hoe minder geld naar overhead gaat, hoe meer geld er naar de kinderen kan gaan. Als een portal ons daarbij kon helpen, is dat pure winst.”

De keuze viel op de portal van Verito dat wij samen hebben ontwikkeld en inzetten voor verschillende klanten. Deze portal is een generieke omgeving waarin je zowel content als nieuws en blogs kunt beheren, maar waarmee ook data-uitwisseling met Microsoft Dynamics 365 Business Central wordt ondersteund. Dit voorziet in de groeiende behoefte van bedrijven en organisaties om de verbinding met de relaties van de klant (leden, donateurs, aanvragers, cursisten) te versterken. En om tegelijkertijd een besparing op te leveren door meer selfservice mogelijkheden aan te bieden.

Hieronder een preview van de portal. Wegens privacy overwegingen zijn teksten uiteraard aangepast.

Dezelfde 'taal' .NET

De content en portal worden ontsloten voor gebruikers via – hoe kan het ook anders – Umbraco CMS. Umbraco is, net als Business Central, gebouwd op Microsoft-technologie. Doordat beide systemen dezelfde ‘taal’ spreken, kunnen we eenvoudig gegevens uitwisselen.

Ook in dit vraagstuk bleek de Verito-portal weer de perfecte oplossing te zijn. Het traject was volgens Marieke van Kinderhulp “best pittig”, want als je met één applicatie zo veel wil bereiken, moet elk detail kloppen. En ook het moment van livegang was best nog even spannend. Het ging om een primair proces waar honderden aanvragen per dag binnenkomen. Maar door een strak voorbereide en gecoördineerde deploymentstrategie ging nagenoeg alles helemaal goed.

Met de nieuwe portal kunnen aanvragers hun aanvragen indienen, de ingediende aanvragen inzien en bijvoorbeeld exports maken van de verschillende aanvragen. Daarnaast kunnen zij nu een aanvraag voor meerdere kinderen (soms wel tientallen!) tegelijk indienen door middel van de upload van Excel documenten.  

Gebruikersonderzoek

Nationaal Fonds Kinderhulp  is blij met de stap die ze hebben gezet. Er komen nog net zo veel aanvragen binnen als vorig jaar, maar de verwerking kost veel minder tijd. Uit een enquête onder de gebruikers blijk dat 91% tevreden of zeer tevreden is over de manier waarop een aanvraag ingediend wordt via de portal. Daarnaast is 98% tevreden of zeer tevreden over de gebruikerservaring van het aanvragenportal. De respondenten vinden dat de portal er netjes, verzorgd, duidelijk, overzichtelijk, mooi uitziet.

Marieke van Nationaal Fonds Kinderhulp is erg tevreden: “Ik durf wel te zeggen dat we een grote slag hebben geslagen.”