blog

Welke invloed heeft Voice Search op jouw SEO strategie?

Het gemak waarmee tegenwoordig via slimme speakers maar ook via smartphones gezocht kan worden zorgt ervoor dat steeds meer zoekopdrachten via Voice Search wordt gedaan. Wat heeft dit voor gevolgen voor je SEO?

Welke invloed heeft Voice Search op jouw SEO strategie?

Een zelfrijdende en pratende auto. Vooral mensen van dertig plus zal dit wat zeggen. Televisieserie Knight Rider uit begin jaren '80, waarin hoofdpersonage Michael Knight al discussiërend met zijn auto KITT de misdaad bestrijdt. De wereld zal de makers van deze serie wel voor gek verklaard hebben. Praten met een apparaat, dat hield niemand voor mogelijk.

Ruim dertig jaar later is het met de komst van Google Assistant, Siri van Apple, Alexa van Amazon en Cortana van Microsoft voor ons nu ook mogelijk om al pratend vragen te stellen en commando’s te geven aan slimme speakers en smartphones. Sterker nog, 20% van alle zoekopdrachten is gesproken en de verwachting is dat dit in 2020 al tot 50% zal zijn gestegen.

Dat is natuurlijk nogal wat. Je snapt dat zo'n verandering nodige consequenties gaat hebben voor je aanpak. Voordat we ingaan op de invloed die deze ontwikkeling heeft op jouw SEO strategie gaan we eerst kijken naar welke verandering deze ontwikkeling teweegbrengt in onze manier van zoeken, de zoekopdrachten en de zoekresultaten.

Waarom gebruiken we Voice Search?

Zoeken wordt met de slimme speakers een stuk makkelijker en het gaat veel sneller. Je hoeft geen telefoon meer te ontgrendelen, een browser te openen en een opdracht in te typen.

Vraag bijvoorbeeld “Hey Google, hoeveel tijdsverschil is er met Dublin?”. Binnen een seconde antwoordt Google dat we hier in Zwolle een uur voorlopen.

Voice Search vraag

Doorvragen? Geen probleem. Hoe is het weer daar? Google geeft meteen aan dat het regenachtig is met een maximum van 13 en een minimum van 6 graden Celsius.

Voice Search antwoord doorvragen

Dat laatste lukt trouwens alleen nog maar via Google Assistant op je smartphone of laptop en vooralsnog niet via Google Home. Maar je snapt dat het vragen stelllen en doorvragen het zoeken steeds handiger, sneller en vooral ook natuurlijker maakt. De manier waarop we zoeken verandert niet alleen, maar onze zoekopdrachten veranderen ook.

Hoe zien gesproken zoekopdrachten eruit?

Zoekopdrachten bestonden voorheen vooral uit steekwoorden. Zocht je een dichtstbijzijnde snackbar in Zwolle? Dan googelde je: snackbar, Zwolle. Op de kaart zocht je zelf de dichtstbijzijnde snackbar uit. Met voice search zeg je: “Hey Google, wat is de dichtstbijzijnde snackbar?” Zoeken wordt dus vooral locatiegericht. Verder zien we een verschuiving van zoeken met steekwoorden naar longtail zoektermen. Longtail zoektermen zijn zoektermen die beginnen met wie, wat, waar, wanneer en hoe. Hieruit kunnen concluderen we ook dat er een verschuiving is naar vragende zoektermen. De vragende zoekopdrachten hebben ook invloed op de zoekresultaten.

Hoe worden zoekresultaten gepresenteerd?

In plaats van een pagina met zoekresultaten krijg je namelijk één gesproken antwoord. Het zogeheten instant antwoord. Dit antwoord wordt meestal uit de vijf hoogste zoekresultaten gehaald. Zoek je met een smartphone of browser dan wordt het instant answer in de featured snippet getoond met daaronder de zoekresultaten. Voor voice search wordt het belangrijk om in de top vijf zoekresultaten te komen in plaats van de top tien. Werk aan de winkel dus!

Wat voor gevolgen heeft voice search voor jouw SEO strategie?

We zien de manier waarop we zoeken dus veranderen; hoe zoekopdrachten worden geformuleerd en hoe de zoekresultaten worden gepresenteerd. Deze veranderingen hebben invloed op jouw SEO strategie. Moet dan je hele SEO strategie op de schop? In eerste instantie niet. Ga vooral door met wat je al doet voor een hoge positie in de zoekresultaten. Dit is een goed vertrekpunt voor je voice search strategie. Hieronder een aantal aandachtspunten om ook met gesproken zoekopdrachten goed te scoren.

Is je SEO nog niet optimaal? We raden je dan aan om eerst dit op te pakken. Download ons gratis whitepaper met SEO tips waar je zelf mee aan de slag kan.

Mobile First

Bij voice search is het van belang dat je rekening houdt met de mobile first index. De kans is bij gesproken opdrachten namelijk groot dat er via mobiele apparaten een zoekopdracht is opgegeven. Zorg er daarom voor dat je website een responsive, of nog liever, een adaptive design heeft.

Gebruik longtail keywords

We hebben gelezen dat gesproken zoekopdrachten anders geformuleerd worden. Deze zijn vaak vragend. In plaats van steekwoorden zal nu dus op longtail ingezet moeten worden. Hou rekening met longtail keywords die beginnen met wie, wat, waar, wanneer en hoe? Dus dat zijn eigenlijk vragen.

Hoe bepaal je longtail zoektermen?

Bepaal longtail zoektermen door je in te leven in je doelgroep. Spar met je collega’s over welke vragen er bij hen kunnen opkomen. Nog beter is door met je (potentiële) klanten in gesprek te gaan, let hierbij goed op welke vragen zij stellen. Bepaal welke vragen relevant zijn voor je website en beantwoord deze kort maar krachtig. De gemiddelde lengte van zoekresultaten via voice search is 29 woorden.

Een goed voorbeeld van een longtail zoekterm is Gall & Gall dat met een blog antwoord geeft op de vraag: “Hoe maak je een whisky sour?” Zij komen met hun antwoord in de featured snippet terecht.

Voice search featured snippet

Zij hebben de vraag geïdentificeerd en verwerkt in een blog. Gall & Gall adviseert op deze pagina gelijk over een lekkere bourbon voor in de whisky sour. Die bourbon is dan gelijk vanuit het blog in je winkelmand te plaatsen.

Voice search advies en conversie in blog

Naast dat deze blog de lezer een antwoord op zijn vraag geeft is de blog dus ook conversiegericht. Hoe komt het dat Google een antwoord heeft kunnen geven op deze vraag?

Structured data

Het antwoord is structured data. Daardoor heeft Google het antwoord van Gall & Gall kunnen identificeren. Met structured data geef je betekenis aan zoektermen en help je Google om jouw content beter begrijpen. Google kan door die data ook steeds beter verbanden leggen. Die verbanden helpen Google bij het opbouwen van een semantisch web. Semantiek is de wetenschap waarbij de betekenis van symbolen en woorden onderzocht wordt. Want uiteindelijk wil Google je precies begrijpen in wat je zoekt; dus snappen wat je bedoelt en ook echt antwoord geven op je vraag. Daarbij speelt semantiek - en structured data - een enorm belangrijke rol. Door voice search en het semantische web verandert Google steeds meer in een antwoordmachine in plaats van een zoekmachine.

Houd ons volgende blog in de gaten! Dan gaan we dieper in op semantisch zoeken en structured data.

Local search

Met voice search worden antwoorden door Google veelal gebaseerd op de locatie van de gebruiker. Hierdoor kan een Google bedrijfsprofiel helpen om eerder naar boven te komen in de zoekresultaten. Dat kan vooral van invloed zijn op horeca en retail. Neem hiervoor het voorbeeld van die dichtstbijzijnde snackbar eerder in dit blog. Maar dat wil niet zeggen dat het voor andere branches niet belangrijk is. Verre van zelfs! Je Google bedrijfspagina is namelijk bij uitstek de manier om Google kennis te laten maken met jouw bedrijf.

Conclusie

Om je SEO strategie voice search proof te maken zet je dus in op longtail zoektermen, structured data, local search. Hou hierbij rekening met de mobile first index; dus zorg voor een optimale, mobiele website. Werk vooral ook aan een goede basisstrategie voor SEO, waarop je kunt verderbouwen. Oh, en niet geheel onbelangrijk: ga er ook gewoon zelf mee aan de slag! Probeer die voice search mogelijkheden en kijk wat er gebeurt! Hoe beter je snapt hoe een gebruiker de mogelijkheden inzet die Google biedt, hoe beter je ook jouw strategie daarop kunt aanpassen. Heb je geen slimme speaker in huis? Geen probleem, met Google Assistant op je smartphone kun je ook experimenteren met Voice Search.