blog

uMarketingSuite

Nieuwe package! uMarketingSuite helpt je om een echte marketingmachine van je website te maken, dat wil jij toch ook?

Nieuwe package!  uMarketingSuite helpt je om een echte marketingmachine van je website te maken

Wij werken al jaren met Umbraco en maken de meest uiteenlopende digitale oplossingen met het open source CMS. Intranetten, systemen, studiegidsen, campagnewebsites, corporate websites, noem maar op. Dat Umbraco bij uitstek geschikt is om te koppelen met andere systemen hebben we al vaak bewezen. Maar door de open structuur van Umbraco, kun je ook binnen de omgeving uitbreidingen doen, waardoor je nog meer uit het CMS kan halen!

Die uitbreidingen kunnen op maat ontwikkeld worden. Maar in sommige gevallen maken we gebruik van bestaande ‘packages’. Zo werden wij afgelopen maand officieel partner van uMarketingSuite. En daar zijn we behoorlijk enthousiast over. Het biedt marketeers namelijk de mogelijkheid om aan de slag te gaan met een flinke set aan marketing tools; volledig geïntegreerd in Umbraco.. Ideaal voor jou als gebruiker.

Maar wat is het nou dan?

uMarketingSuite helpt je om een echte marketingmachine van je website te maken. Je bouwt een website namelijk altijd met een bepaald einddoel voor ogen en daarbij speelt marketing natuurlijk een centrale rol. Hoe beter je de website kunt inzetten bij het bereiken van je online doelen en doelgroepen, hoe beter het is. Deze tool zorgt dat jij als marketeer de touwtjes in handen krijgt.

Customer Journey vastleggen in uMarketingsuite

Customer journey

Tijdens de ontwerpfase van een nieuwe website project onderzoeken we altijd de customer journey. Zo’n klantreis uitschrijven geeft veel inzicht en maakt het makkelijker om keuzes te maken over het design van een website. Het is in feite de route die de klant aflegt naar het product of dienst.

Maar vaak dan komen onze klanten er pas achter hoeveel verschillende doelgroepen ze eigenlijk aanspreken en wat deze onderscheidt van elkaar. Dan wordt het ineens heel ingewikkeld om iedereen een plekje te geven en de juiste routes uit te stippelen.

Daarom wordt er de laatste jaren enorm geïnvesteerd in personalisatie. En dan bedoel ik niet die wasmachinereclame die je ineens op facebook voorbij zag komen nadat je op de bolpuntcoms van deze wereld naar een vervanger voor je tweedehansie hebt gezocht.. Maar het voorspellen van je volgende stap op een website en je vervolgens de content tonen die je nodig hebt om verder te komen.

En dat is misschien wel de mooiste feature van uMarketingSuite. Dat vergaande personalisatie mogelijk is. Maar hoe precies die reis eruit ziet daar kom je niet achter door met een pen en papier te schetsen op basis van aannames.

Data-analyse uitvoeren in uMarketingSuite

Data en analyse

Daarom voorziet uMarketingSuite je ook van de bijbehorende onderliggende data. Zo kun je onderbuikgevoelens hard maken met echte cijfers. Natuurlijk is dat niks nieuws, maar wat het zo gebruiksvriendelijk maakt is dat deze data direct vanuit het CMS te raadplegen is. Je hoeft dus alleen maar in te loggen op je Umbraco omgeving om aan de slag te kunnen met data.

Tegelijkertijd is die data weer de basis voor datadriven content. Je kunt in de statistieken namelijk in een oogopslag zien welke pagina’s goed worden gelezen en welke minder. Op die manier ontdek je welke content je doelgroep interesseert. En dat geeft weer goede uitgangspunten voor optimalisatie van je content.

Een ander voordeel dat we graag benoemen is dat de data wordt gemeten binnen je eigen website en dat je er geen third-party cookie van Google voor nodig hebt. We merken dat steeds meer klanten toch wel wat voorbehoud hebben als het gaat om het gebruiken van al die tools van de zoekgigant. En dat is misschien wel terecht. Naast de privacy issues die spelen is er nog ene andere factor: je mist nogal wat data als je Analytics gebruikt. Ad blockers en andere instellingen zorgen ervoor dat lang niet alle bezoekers in de rapporten terechtkomen. Volgens Tracedock blijkt dat het percentage data wat je mist al is opgelopen naar maar liefst 30%! Wordt er dan geen cookie geplaatst bij uMarketignSuite? Ja dat wel. Maar deze is first-party en wordt dus minder snel geweigerd of geblokkeerd. De toename in beschikbare data ligt zo rond de 20% ten opzichte van het gebruik van Google Analytics.

A/B testen doen met uMarketingSuite

A/B testen

Twijfel je nog over wat wel en wat niet werkt? Wil je optimaliseren op pagina’s? Ook daar heeft uMarketingSuite een passende oplossing voor, namelijk A/B testen. Wil je bijvoorbeeld weten of het werkt om met een kleurblok te werken, dan voeg je dit toe als A/B test.

Je kunt een pagina openen in een splitview zoals we die kennen voor het vertalen van websites en vervolgens op de A een kleurblok toevoegen en op B niet. Na een tijdje (afhankelijk van de hoeveelheid bezoek) kun je achterhalen welke vorm de voorkeur heeft van je doelgroep. Dat kan natuurlijk ook in hele andere vormen. Zo kun je testen met tekst, afbeeldingen en video, tone-of-voice, look and feel en eigenlijk alle vermoedens die je hebt!

Personalisatie op basis van persona’s

Nog even over die vele doelgroepen die je wilt aanspreken. Want uit A/B testen kan natuurlijk ook blijken dat een bepaalde doelgroep beter reageert op optie A en andere doelgroep weer op optie B. Dat is interessant. Want binnen uMarketingSuite kun je persona’s aanmaken voor verschillende doelgroepen.

Die persona’s zijn de basis voor personalisatie. Aan de hand van een bepaald pad wat iemand aflegt binnen de website achterhaalt het systeem met welke doelgroep je op dat moment te maken hebt en past daarop de content aan. Op die manier probeer je de vraag van de klant zo goed mogelijk te beantwoorden en daarmee hoop je natuurlijk ook dat deze converteert. Je kunt naast persona’s ook segmenten maken die je baseert op persona’s, koppelt aan stappen in de klantreis of die je bijvoorbeeld baseert op tijd van de dag, het gebruikte device of de locatie waar de gebruiker zicht bevindt.

Wij zijn hartstikke enthousiast over de mogelijkheden van uMarketingSuite en zijn daarom ook partner geworden. En dat wij er blij mee zijn is niet alleen voor ons winst, maar vooral ook voor onze klanten!