Kaliber Kunstenschool: Digitaal succes, van website tot strategische marketing

Voor Kaliber Kunstenschool realiseerden wij een geïntegreerde digitale oplossing: een nieuwe website die naadloos koppelt met het CRM. En we versterken doorlopend de online aanwezigheid door middel van SEA, en datagedreven marketinginzicht.

Geïntegreerde digitale oplossing: nieuwe website en strategische marketing voor Kaliber Kunstenschool.

Kaliber Kunstenschool is er voor iedereen in Twente die zichzelf wil ontwikkelen op het gebied van muziek, zang, dans, theater of beeldende kunst. Om ook online te kunnen werken aan naamsbekendheid en conversie, realiseerden wij een nieuwe website voor Kaliber.

Uitgangspunten

We benoemden al twee van de belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe website: naamsbekendheid en conversie. Daarnaast moest de nieuwe website gebruiksvriendelijk worden, goed integreren in de middelenmatrix en een aantrekkelijke weergave bieden van het totaalaanbod van Kaliber Kunstenschool. Want Kaliber is actief op meerdere gebieden: vrije tijd, cultuureducatie en het sociaal domein.

Natuurlijk moest de website goed onderhoudbaar zijn door contentmarketeers en functioneel beheerders. Ook moest de website goed aansluiten bij de interne systemen van Kaliber Kunstenschool en tot slot moest er ook een stabiele koppeling gebouwd worden tussen de bestaande Dynamics 365 Business Central omgeving en de nieuwe website.

homepage website kaliber voor tablet en mobiel

Aanpak binnen dit project

Zoals gebruikelijk doorliepen we richting de livegang een aantal stappen. Te beginnen met de conceptsprint, waarin we het concept uitwerkten in wireframes en vervolgens in een aansprekend design. Het mooie van een conceptsprint is dat we samen met onze klant een design ontwikkelen dat én aansluit bij de doelstellingen vanuit de organisatie, maar vooral ook bij de behoefte van de doelgroep(en) die de website gaan gebruiken. Als laatste is ook de technische component een belangrijk onderdeel. Want zoals eerder gezegd: in dit geval moest de website integraal aansluiten op de bestaande systemen.

Na de initiële conceptsprint bij Kaliber Kunstenschool, was het tijd voor de cruciale stap van realisatie: de naadloze integratie tussen Dynamics 365 Business Central (voorheen Navision) en Umbraco CMS. Uit Dynamics komen de stamgegevens van elke cursus, variërend van details als soort, categorie, data en tijden. Deze cursussen worden in Umbraco CMS verrijkt met aantrekkelijke content. Denk aan video, afbeeldingen en tekst. Het resultaat? Een digitaal platform waar het team Marketing & Communicatie gemakkelijk content kan beheren en aanpassen, terwijl de klantenservice (via het CRM) zorgt voor een accuraat en efficiënt cursusaanbod. Het echte, unieke voordeel van de website ligt in het vermogen om het cursusaanbod dynamisch te tonen. Inclusief op postcode en leeftijd afgestemde cursusprijzen. Dit zorgt niet alleen voor een gepersonaliseerde gebruikerservaring, maar verbindt potentiële cursisten ook direct met het aanmeldproces. 

Techniek

Wat betreft de techniek werkten we met VUE voor de front-end. Verder is er gebruik gemaakt van OData webservice met een Swagger Open API definitie. Dit betekent dat gebruikers vanuit verschillende formats eenvoudig gegevens kunnen ophalen, bewerken, maken of verwijderen, waarbij de definitie het makkelijker maakt voor ontwikkelaars door ervoor te zorgen dat er duidelijke eindpunten, parameters, antwoordformaten, etc., zijn gedocumenteerd.

Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van Hangfire voor de systeemtaken en voor de inschrijvingen pasten we de insert webreg method op de OData API toe. Uiteraard kunnen de Umbraco tools en packages niet ontbreken in de techniekenlijst. Denk aan Umbraco forms, Contentment, SEO-checker en uSync.

aanbodpagina kaliber op mobiel

SEO, SEA, Data(visualisatie)

Naast de ontwikkeling van de website helpen we Kaliber Kunstenschool ook bij het analyseren en rapporteren rondom SEO en andere relevante data. Deze gegevens integreren we naadloos in een datadashboard in Looker Datastudio, waardoor alle waardevolle inzichten van de website in real-time op één centrale locatie beschikbaar zijn. Bovendien bieden we maandelijks advies op basis van deze gegevens, waardoor Kaliber Kunstenschool proactief kan reageren op trends en ontwikkelingen in de digitale wereld. Deze dynamische aanpak stelt hen in staat om hun online strategie continu te verbeteren en te optimaliseren voor maximale impact en succes.

Daarnaast hebben we ons ook gericht op het optimaliseren van SEA (Search Engine Advertising) voor Kaliber Kunstenschool. Dat blijkt buitengewoon succesvol. In sommige maanden hebben we het conversiepercentage met maar liefst 1000% zien stijgen! Dat draagt natuurlijk lekker bij aan de groei en het succes van de online aanwezigheid. Door doelgerichte advertentiestrategieën op te zetten en voortdurend te werken aan monitoring en optimalisatie, hebben we Kaliber Kunstenschool geholpen om hun doelgroepen effectief te bereiken.

"Onze nieuwe website maakt het voor klanten veel makkelijker om het juiste aanbod op te zoeken. Door middel van filters en een aantrekkelijke lay-out komen onze cursussen en andere projecten veel beter naar voren." Djuna ter Beke, Marketing & Communicatie, Kaliber Kunstenschool

Het eindresultaat

Uiteindelijk hebben we voor Kaliber Kunstenschool een nieuwe website opgeleverd die voldeed aan al hun wensen. Na de oplevering werken we via strategische sessies en regulier contact aan doorontwikkeling van de website.