Scanapp voor open dagen CHE

Voor de Christelijke Hogeschool Ede ontwikkelden wij in samenwerking met RaisingResults een app die het mogelijk maakt bij open dagen te kunnen registreren wie er wel of niet zijn geweest. Het systeem werkt met QR-codes die kunnen worden gescand via de app.

Scanapp voor open dagen CHE

De CHE heeft regelmatig open dagen en andere evenementen. Om bij te kunnen houden wie er een ticket bestelt en deze - gratis - evenementen bezoekt, was er een oplossing nodig voor toegangsmanagement. Nu zijn er legio van dit soort ticketservices, maar over het algemeen zijn dit grote en vooral ook dure pakketten. Een laagdrempelig systeem dat QR-codes genereert, werkt met scanners, in de eigen huisstijl te gieten valt en ook nog eens koppelt met het gebruikte Marketing Automation Systeem, leek te ontbreken.

Hoe het werkt

De scanapp die wij ontwikkelden ondersteunt alle wensen en biedt uitkomst voor de gratis evenementen van de CHE. Aanmelders voor evenementen (open avonden/dagen) ontvangen na inschrijving een e-mail vanuit Sharpspring, het Marketing Automation Systeem. In deze e-mail wordt een unieke QR-code meegestuurd naar de gebruiker. Dit ticket kan gescand worden met de speciale app die simpel te installeren en te gebruiken is op telefoon of tablet. Deze meldt vervolgens terug aan Sharpspring of iemands ticket gescand is en of deze persoon dus al of niet aanwezig was.

Progressive WebApp

De scanapp is opgezet als Progressive WebApp. Dat is webtechnologie die installeerbaar is op het startscherm van een mobiel apparaat en heeft het gedrag van een app. De Progressive WebApp is een trend. Naar verwachting wordt in 2020 ongeveer 50% van alle apps uit gevoerd als webapp. Het mooie is dat de app, onafhankelijk van het besturingssysteem (zoals Apple of Android) functioneert. De app werkt tijdens het scannen onafhankelijk van een internetverbinding en is te gebruiken op alle mobiele devices.

Scanapp voor open dagen CHE

Umbraco voor beheer

De scanapp is gekoppeld aan een Umbraco-omgeving voor beheer van klantspecifieke zaken. Daarbij moet je denken aan onder andere:

  1. Huisstijlzaken en thema
  2. API-instellingen
  3. Gebruikersbeheer

Binnen Umbraco wordt gewerkt met verschillende gebruikersgroepen voor het verdelen van rechten. De Umbraco-omgeving is ook de 'brug' tussen de scanapp en Sharpspring via een API. Binnen Sharpspring kan men de vervolgacties laten plaatsvinden voor de wel/niet aanwezigen.

We gaven al aan dat de scanapp ook bij een haperende internetverbinding blijft werken. Maar er wordt ook rekening gehouden met een mogelijke storing in de API van Sharpspring. Daarvoor slaat Umbraco de scans die de app maakt tijdelijk op om ze later zo nodig opnieuw aan te bieden.

De scanapp wordt inmiddels met veel succes ingezet tijdens open dagen van de CHE.