Website Zwolse Theaters

Zwolse theaters verleidt, raakt en verbindt. Inspireert, schuurt en bruist. Alleen online lukte dat minder dan gewenst. Tijd voor een nieuwe website dus!

Met twee theaters, 4 uiteenlopende zalen en meer dan 360 producties per jaar vervult Zwolse theaters een belangrijke, verbindende rol in de culturele sector in Zwolle en de regio. 'Niemand verlaat onveranderd ons theater' is dan ook het motto. De theaters staan voor vernieuwing, creativiteit en service. Novaware realiseerde een website die het inspirerende ‘theatergevoel’ uitstraalt.

Naast een prettige ervaring, verleidt de website tot conversie. Een belangrijke voorwaarde was digitale toegankelijkheid voor iedereen. Deze website voldoet daarom ook aan de WCAG 2.1 AA richtlijnen.

Binnen Umbraco CMS wordt content gepersonaliseerd voor verschillende doelgroepen. Want niet iedereen heeft dezelfde smaak. Het segmenteren en personaliseren wordt binnen de Umbraco-installatie ondersteunt door uMarketingSuite. Voor extra impact wordt deze tool gekoppeld aan de personalisatiemogelijkheden van het CRM, SmartConnections. Daarin worden voorkeuren, aankopen, klikgeschiedenis en e-mailkliks vastgelegd en voorzien van scores.

Daarnaast ondersteunt Umbraco CMS technische processen, van het bestelsysteem voor tickets tot aan nieuwsbriefinschrijvingen. Als klap op de vuurpijl kan Zwolse Theaters wordt het gehele narrowcastingsysteem voor alle videoschermen in de foyers, cafés en bij de kassa’s van de verschillende theaterlocaties vanuit Umbraco CMS ingesteld en beheerd.

Door de geïntegreerde aanpak hebben we Umbraco voor Zwolse Theaters kunnen inzetten als digital experience platform (DXP) en ervaart de bezoeker overal en consistent een relevant en persoonlijk theatergevoel.

Conceptsprint – denken door te doen

De basis van een succesvolle digitale oplossing begint bij een goed concept dat is afgestemd op de doelen en behoeften van de mensen die ermee gaan werken. Zoals gebruikelijk bij Novaware, startten we ook dit project met onze conceptsprint. Dit proces – gebaseerd op design thinking – richt zich op het snel ontwikkelen en testen van ideeën om complexe problemen op te lossen. In ons geval: om het concept voor een online oplossing te ontwerpen.

Door de design thinking principes te volgen, zorgen we ervoor dat onze oplossingen niet alleen fris en vernieuwend zijn, maar ook echt passen bij wat onze klant en de eindgebruikers nodig hebben. We kijken dus verder dan alleen de interne behoeften van de organisatie; we houden juist ook rekening met de behoeften van de doelgroepen. Want, laten we eerlijk zijn, zij zijn degenen die de website gaan gebruiken.

"Het team is heel betrokken en daardoor waren de brainstorms erg goed." Judith Schoemaker - PO Zwolse theaters

Er kwamen cruciale inzichten en wensen aan het licht, die we stuk voor stuk hebben getackeld in de conceptsprint en het uiteindelijke design. Denk bijvoorbeeld aan:

  • inspireren en toch overzichtelijk blijven;
  • theatersfeer uitstralen;
  • kunnen navigeren op zoekvraag, maar ook voorstellingen kunnen ontdekken als je 'het nog niet weet';
  • zakelijke klanten beter bedienen;
  • digitaal goed toegankelijk zijn voor iedereen;
  • werken aan meer cross-sell en up-sell;
  • gebruiksvriendelijk zijn (mobile first).
Zwolse Theaters website

(Gebruikers)testen

Inzichten van gebruikers zijn waardevol en onmisbaar tijdens de conceptsprint. Het mooie is dat er tijdens onze conceptsprint meerdere momenten zijn om te testen. Zo kan er getest worden met het prototype (wireframe) en later met het klikbare design.

Ook in dit project is er naar hartelust getest. Judith Schoemaker, Product Owner vanuit Zwolse theaters, geeft aan: “we hebben een interne testgroep gemaakt met collega’s van alle verschillende afdelingen binnen Zwolse theaters. Zowel van de techniek, als de kassa, als de administratie hebben collega’s het klikmodel getest en ook hebben we vrienden, familieleden en een paar van onze ‘grootste fans’ benaderd om mee te testen.” De testrondes leverden waardevolle informatie op, waarmee we het design en de uiteindelijke website verder hebben kunnen optimaliseren.

Ook na de conceptsprint, tijdens de technische realisatie, was er volop ruimte om te testen. Wij werken Scrum, dus na elke sprint werd er functionaliteit opgeleverd die Judith en haar team konden beoordelen. En er werd nogal veel opgeleverd. Want het ging in het geval van Zwolse theaters niet alleen om een website; er moest ook worden gekoppeld met de systemen voor ticketverkoop en programma-aanbod, het CRM, de nieuwsbrief en oh ja, er moest ook nog gesegmenteerd en gepersonaliseerd kunnen worden.

Samenwerking

De samenwerking met Zwolse theaters is in een paar woorden samen te vatten: goed, efficiënt, productief en positief. Judith is erg te spreken over de samenwerking met Novaware: “het team is heel betrokken en daardoor waren de brainstorms erg goed. We durfden te vragen om extra informatie waar nodig en Novaware nam altijd de tijd om die te geven. We werden serieus genomen en dat vonden we erg fijn! Door deepdives te doen in onze (toch wel wat) ingewikkelde systemen werkt het nu perfect samen met onze nieuwe website.”

"Doordat we in Umbraco met contentblokken werken, hebben wij heel veel vrijheid om pagina’s zelf in te richten." Judith Schoemaker - PO Zwolse theaters

Umbraco CMS

De keuze voor Novaware betekent ook dat Zwolse theaters koos voor een website gerealiseerd in Umbraco CMS. Nu zijn wij natuurlijk al jaren fan van dit systeem, maar ook bij Zwolse theaters is men inmiddels enthousiast. Judith: “Doordat we in Umbraco met contentblokken werken, hebben wij heel veel vrijheid om pagina’s zelf in te richten. Dat is niet alleen heel fijn, maar we kunnen hierdoor ook makkelijk spelen en testen met verschillende opzetten van onze website.”

“En”, zegt Judith: ”met deze nieuwe website kunnen we gaan personaliseren! De website biedt allerlei mogelijkheden voor segmentatie en verdere personalisatie. Dat is een kernonderdeel van de marketingstrategie van Zwolse theaters, waarop wij de komende jaren willen gaan verdiepen. De website personaliseren (dus dat iedereen content te zien krijgt die hoort bij zijn/haar wensen) is daar een groot onderdeel van. Met de vorige site was dit niet mogelijk.”

Zwolse Theaters Mobile

Gebruiksvriendelijk

Een laatste grote stap die gemaakt is met deze vernieuwing is wel gebruiksvriendelijkheid. Dat blijkt ook uit de feedback van bezoekers. Deze is overweldigend positief. “Deze nieuwe site is veel gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. Vooral de mobiele site is erg gemakkelijk te gebruiken in vergelijking met de oude website. En dat zien we vervolgens ook terug in onze marketingcijfers dus dat is heel erg fijn om te zien. Een mega vooruitgang!” vertelt Judith.

Ongekend succesvol

Het gebruik van de nieuwe website is een ongekend succes. Halverwege het theaterseizoen verkocht Zwolse theaters heeft al meer dan 135.000 tickets. Dat is nooit eerder gebeurd in de geschiedenis van het theater. Dat de website een belangrijke rol speelde in dit succes blijkt wel uit de cijfers:

  • 28% meer bezoekers op de website.
  • Een stijging van maar liefst 42% in ticketverkoop via de website.
  • 32% meer paginaweergaven.
  • Betrokkenheidsduur steeg met 300%

Wij zijn trots op de nieuwe website van Zwolse theaters. Een mooi voorbeeld van hoe een mensgerichte aanpak – design thinking – kan leiden tot een succesvolle samenwerking en een digitale oplossing die aan alle behoeften voldoet. Met de nieuwe website is Zwolse theaters klaar om ook online hun culturele en creatieve impact zowel regionaal als landelijk verder uit te bouwen.

We sluiten het project af met een mooi rapportcijfer: Zwolse theaters beoordeelde de website en het project met een dikke 8!

  • 28%

    28%

    meer websitebezoek
  • 42%

    42%

    meer ticketverkoop
  • 32%

    32%

    meer paginaweergaven
  • 300%

    300%

    hogere betrokkenheidsduur