blog

15 jaar Novaware

Op 15 november bestaan we 473.354.280 seconden, 7889231 minuten, 131487 uur, 5479 dagen, 783 weken, 180 maanden. Oftewel: 15 jaar!

Er is veel gebeurd in die 15 jaar. In dit blog kijken we in vogelvlucht terug. Om een beeld te krijgen van Novaware, ging onze nieuwste aanwinst Els Meekhof in gesprek met Martijn Maris, die Novaware 15 jaar geleden begon.

Martijn zit duidelijk op zn praatstoel; hij wordt altijd enthousiast als hij vertelt over z’n bedrijf. “Vers uit de schoolbanken van m’n informaticaopleiding begon het avontuur dus met kleine klusjes en gesprekken met verschillende potentiële klanten. Maar al snel volgde de eerste echte klussen. Ik ging als freelancer aan de slag bij onder andere Ballast-Nedam. Els kijkt verbaasd op: “Wat grappig, Ballast-Nedam is nog steeds een klant.” Martijn knikt: “Dat vind ik nou zo leuk, dat je langdurig samenwerkt met een klant. Je bouwt dan echt een relatie op.” 

 

"Ik had bijvoorbeeld een idee rondom het thuisbezorgen van maaltijden."

Els: “Novaware heeft nu een gaaf pand in Zwolle, hoe was dat toen?” “Nou, van een kantoorpand was destijds nog geen sprake,” vertelt Martijn. “Ik was aan het pionieren, alleen aan de slag, zonder vaste plek. Ik werkte thuis of op locatie bij de klant. Na twee jaar merkte ik dat de werkdruk toenam en had ik bij wijze van spreken een kopie van mezelf nodig om alles voor elkaar te krijgen. Dus nam ik in 2007 Wilfried aan, een stagiair die de opleiding systeembeheer deed. Hij kon me goed ondersteunen bij de dagelijkse werkzaamheden, waardoor ik meer ‘de boer’ op kon.”  

"Er volgden meerdere opdrachten. De carbon footprint applicatie voor BP, een online studiegids voor de Universiteit van Twente en een webshop voor een groothandel in klassieke muziek. Er volgden steeds meer stagiaires en er kwam een pand. We begonnen in een anti-kraakpand. Lekker veel ruimte voor weinig geld en in de bruisende binnenstad. De kerkklok elk uur horen en het rumoer op de straten. Een heerlijke plek met rauwe randjes. Maar minder geschikt om onze klanten uit te nodigen. Dat kon beter. 

“Wanneer nam je je eerste echte medewerker aan?” wil Els weten. “Dat is tien jaar geleden. Spannende ontwikkeling is dat hoor. Iemand echt op contract aannemen en maandelijks moeten betalen. Geen stagevergoedingen of payroll-contracten meer, maar het echte werk,” herinnert Martijn zich. "Dennis kwam in dienst. Met zijn studie bedrijfskundige informatica was hij heel waardevol. Er werden steeds meer mensen aangenomen en ook de sollicitatieprocedure werd aangescherpt..."

"Kennis delen en samen de klus klaren. Dat werkte goed. Er kwamen collega's bij met andere disciplines om de dienstverlening te verrijken. Mensen met andere karakters om de invalshoeken te verbreden. En mensen die gewoon het onderste uit de kan willen halen," vertelt Martijn. Grappig dat na 15 jaar Els het team uitbreidde naar 15 (vandaar natuurlijk ook dat we Els en Martijn voor dit blog bij elkaar zetten). 

Umbraco

Martijn gaat verder: “de ambities bleven maar groeien. We werkten al veel met Umbraco en in 2015 werden we de enige Umbraco-trainer in de Benelux. Echt heel tof. We werkten toen al sinds 2006 met Umbraco en wisten de ins en outs zo goed te vatten dat we ook anderen konden opleiden. 

“Verder zijn we wel echt enthousiast over Umbraco. We zijn niet voor niets Gold Partner. Zo hebben we jaren meegedraaid in het bestuur van DUUG (Dutch Umbraco User Group) en hebben we het jaarlijkse festival DUUG Fest medegeorganiseerd.”  

“Vertel eens over je grootste blunder.” Martijn moet lachen. “Oh, er is zat om op te noemen. Van bitterballen die in de fik vlogen tot afspraken missen door files niet mee te nemen in de planning. Noem maar op. Het meest sullige ooit is ook wel heel grappig.” Een van Martijns eerste betaalde opdrachten was namelijk voor zijn eigen tante, tante Elma. Je moet ergens beginnen… “Ik zou een programma maken waarmee mijn tante gemakkelijker offertes kon maken. Maar daarvoor moest ik zelf ook een offerte maken. En die offerte heb ik een tijd als basis gebruikt. Totdat Adobe in 2018 een functionaliteit veranderde waardoor er ineens bepaalde info uit de bron als titel in de Pdf werd gebruikt.

" Over 2 jaar zijn we gegroeid naar een club van 25 specialisten!"

Ambitie

Martijn: "We zitten na 15 jaar nog vol met ambitie! Toevallig hebben we momenteel 15 specialisten aan boord. Dat willen we binnen 2 jaar uitbreiden naar 25. We delen onze organisatie op in verschillende klantenteams. Zo kunnen we onze klanten nog beter helpen en teams inzetten specifiek op een bepaalde doelgroep of sector. We houden ervan om onszelf uit te dagen en te ontwikkelen. Dat is ook wel een beetje de aard van het beestje. Ik zit nooit stil en ben nog steeds constant op zoek naar nieuwe dingen, nieuwe problemen waar een oplossing voor moet komen. Net als in het begin. Alleen nu doen we het met 15 mensen."