Nieuwe corporate website voor Ballast Nedam

Sinds 2006 ontwikkelt Novaware, samen met Ballast Nedam ICT, de websites, applicaties en koppelingen tussen systemen voor Ballast Nedam. Dit bouwbedrijf behoort tot de top 5 bouwbedrijven in Nederland. In deze case lichten we 1 van de projecten verder uit.

Nieuwe corporate website voor Ballast Nedam

Een Corporate Website is het visitekaartje van je organisatie. Het is bij uitstek de plek om online te laten zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Maar een goede Coporate Website is niet alleen belangrijk om klanten, prospects, partners en andere stakeholders te informeren. Want jouw collega’s moeten er ook mee kunnen werken.

Het is dus het verstandig om te kiezen voor een CMS dat medewerkers in staat stelt om op een makkelijke manier de juiste content te organiseren en te publiceren. Umbraco is bij uitstek geschikt om te voldoen aan deze behoefte. Waarom heeft Ballast Nedam gekozen voor een Corporate Website met Umbraco CMS?

4 Uitdagingen voor een nieuwe Corporate Website

#1 Tijd: oplevering binnen 4 weken

Bij projecten is tijd misschien wel de belangrijkste factor. Zo ook voor het websiteproject van Ballast Nedam: binnen vier weken moest de volledige website worden ontwikkeld en voorzien van de juiste content. Tegelijkertijd moest gewerkt worden aan een nieuw design. Daarbij was uitstel géén optie, want er stond een persbericht klaar over de overname van het bouwbedrijf.

#2 Werken met een staging-omgeving

Een tweede belangrijke voorwaarde was het creëren van een OTAP-omgeving met de mogelijkheid om op een aparte staging-omgeving content te kunnen bewerken.

Dit stelt redacteuren van Ballast Nedam in staat om content te creëren en te reviewen voordat deze op de productieomgeving beschikbaar wordt gesteld.

Tegelijkertijd was het belangrijk om een selecte groep redacteuren het recht te geven om persberichten te schrijven en te publiceren. Het was voor Ballast Nedam essentieel dat gevoelige bedrijfsinformatie niet voortijdig uitgelekt werd.

#3 Koppeling met 10.000 projecten

Ballast Nedam is niet zomaar een projectorganisatie. Het bedrijf beschikt over een enorme database van maar liefst 10.000 projecten. Deze projecten moesten vindbaar worden op de nieuwe Corporate Website van het bouwbedrijf.

#4 Nieuws delen via meerdere websites

De laatste grote uitdaging was het verspreiden van informatie via meerdere websites. Dit moest werken via een systeem van goedkeuring. Daarnaast moesten 5.000 artikelen worden verhuisd van verschillende oude content management systemen naar één CMS: Umbraco.

Flexibele aanpak voor een nieuwe corporate website met Umbraco

Gezien de oplevertermijn hebben we besloten om éérst het CMS-gedeelte op te leveren. Hierdoor konden redacteuren na één week al beginnen met het plaatsen van content.

Tegelijkertijd werd gewerkt aan een nieuw websitedesign. Normaal gesproken gebeurt dit voordat het CMS wordt ontwikkeld. Maar dankzij een ontwerp waarin met Umbraco grid layouts werd gewerkt was het team nu flexibel genoeg om in te spelen op veranderingen in de wensen van Ballast Nedam.

Welke resultaten heeft dit project opgeleverd?

Dankzij Umbraco kon het projectteam vanaf het begin rekening houden met andere websites. Op deze manier werd het nieuwe CMS direct opgezet als een Multi site oplossing. Dit is een groot voordeel voor Ballast Nedam, want alle websites kunnen nu vanuit één CMS worden beheerd.

Andere belangrijke ‘deliverables’ zijn:

  • Een volledig geautomatiseerd OTAP-omgeving, waardoor de opdrachtgever veel meer controle heeft over het proces;
  • Een koppeling tussen Umbraco en de projectendatabase, inclusief een dashboard zodat redacteuren zelf bepalen welke projectinformatie getoond of aangepast moet worden;
  • Een workflow voor het kunnen delen van content tussen verschillende (meertalige) websites, met verschillende rechtenniveaus en geautomatiseerde notificaties voor redacteuren.

Dit soort resultaten zijn zichtbaar én merkbaar voor de gebruikers van het nieuwe CMS. Toch is dat niet het belangrijkste voor ons team. Uiteindelijk gaat het om een tevreden opdrachtgever.

En in die opzet zijn we geslaagd!