De E van Experience

Bij het optimaliseren van websites voor Google Rankings spelen verschillende factoren een belangrijke rol. Namelijk: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Nu is daar Experience bij gekomen.

E-E-A-T: Experience Expertise Authoritativeness Trustworthiness

Google hecht steeds meer waarde aan de E-A-T factoren bij het beoordelen van de kwaliteit van content op websites. Meer over E-A-T vind je hier. Om resultaten beter te kunnen beoordelen heeft Google Experience toegevoegd aan E-A-T en is er dus sprake van E-E-A-T of 'Double-E-A-T'. 

Experience

Bij de E van Experience staat centraal of de content van iemand afkomstig is met ervaring over een onderwerp en in welke mate deze persoon ervaring heeft. Bijvoorbeeld of iemand die een review plaatst daadwerkelijk het product heeft gebruikt of de plaats heeft bezocht.

Er zijn namelijk situaties waarin content afkomstig van iemand die iets uit eerste hand heeft meegemaakt, bijzonder waardevol kan zijn.

Hoe wordt Experience beoordeeld?

Het is van belang om te weten dat jouw website beoordeeld wordt door Search Quality Raters Deze mensen richten op het testen van jouw pagina's. Het uitgangspunt daarbij is het het ranking systeem van Google, dus het algoritme. Dat is ontworpen om nuttige en betrouwbare informatie weer te geven en werkt op basis van een formule die waarde toekent aan websites. Vervolgens worden de beste resultaten getoond bij een zoekopdracht.

De feedback die de beoordelaars geven, is van groot belang voor het presteren van het ranking systeem. Hun feedback kan namelijk leiden tot veranderingen in het algoritme. En dat zorgt uiteindelijk weer voor de weergave van meer nuttige en betrouwbare informatie. Het is dus indirect van invloed op de ranking van jouw website in Google. Slim dus om ervoor te zorgen dat jouw website voldoet aan de richtlijnen van Google en dat de content van hoge kwaliteit is, zodat deze goed scoort bij de Search Quality Raters en dus ook bij het ranking systeem van Google.

Aan de hand van de nieuwe E-E-A-T richtlijnen geeft Google precies aan welk type content Google als hoogwaardig beschouwt.

Volgens deze richtlijnen moet goede content:

  • Gebruikers helpen
  • Gemaakt zijn door een expert
  • Geplaatst zijn op een website met autoriteit
  • Betrouwbaar zijn
  • Regelmatig worden bijgewerkt

Dus pagina’s die desinformatie bevatten of misleidend zijn straft Google keihard af. Dit gaat namelijk ten koste van de beoordeling in de Search Engine Result Page (SERP). Meer over SERP lees je hier.

Wat kan je doen?

Voor Search Quality Raters is het belangrijk om te kunnen achterhalen of iemand daadwerkelijk ervaring of een hoog expertiseniveau heeft. Schrijf je bijvoorbeeld een blogpost? Vermeld dan de auteur van het artikel.

Daarnaast kan je voor elke auteur een korte biografie toevoegen met daarin de voornaamste kennis en ervaring. Vervolgens kun je hierbij doorverwijzen naar een LinkedIn-pagina. Op deze manier kan je niet alleen laten zien dat de auteur echt bestaat, maar ook dat het iemand is met relevante ervaring.

Hierdoor kun je aan de Search Quality Raters van Google laten zien dat je een betrouwbare bron bent voor je lezers en word je dus beter beoordeeld in de SERP!