blog

E-A-T als SEO fundament voor kwalitatieve content

We hebben je in ons vorige blog blij gemaakt met de belangrijkste SEO trends van 2019. Daarin beloofden wij je om per trend dieper op de materie in te gaan. In deze eerste verdiepende blog laten wij daarom ons licht schijnen op het E-A-T principe.

E-A-T principe SEO

Zo meteen meer over het belang en de werking van E-A-T, maar voordat we dieper ingaan op dit onderwerp nog even een korte uitleg. Het E-A-T principe beoordeelt content op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (trustworthiness). Dat houdt het volgende in:

Expertise – Google wordt steeds beter in het detecteren van kennis en ervaring. Punten waarop de score mede bepaald wordt zijn jargon, de auteur (hoeveel schrijft hij/zij over een onderwerp) en geloofwaardigheid van de content.

Autoriteit – Autoriteit zegt iets over hoe anderen jouw bedrijf of website zien. Ziet de buitenwereld jouw website als belangrijke bron, dan wordt er waarschijnlijk veel over je geschreven of naar je doorgelinkt. Autoriteit wordt door Google gemeten door het aantal backlinks te tellen. Iets dat in het verlengde daarvan een rol speelt is dan weer de autoriteit van de website of pagina die naar jouw website linkt. Relevante backlinks verzamelen was al een belangrijk aspect van SEO en wordt alleen maar belangrijker met het E-A-T principe.

Betrouwbaarheid – De website moet te vertrouwen zijn, goed omgaan met privacygevoelige informatie en een functionele gebruikerservaring bieden.

Het implementeren van de E-A-T principes in je content helpt je niet alleen met je ranking, het helpt je ook met het opbouwen van vertrouwen bij jouw bezoekers.

"Het probleem met internet is dat het je alles geeft - betrouwbaar materiaal en gek materiaal. Dus het probleem wordt, hoe discrimineer je?" Umberto Eco - Italiaans schrijver (1932 - 2016)

Waarom is E-A-T belangrijk?

Valt jouw bedrijf niet in een van deze branches dan is het volgen van de E-A-T principes zeer verstandig. Het draagt namelijk bij aan de kwaliteit van jouw content. In de Search Quality Evaluator Guidelines van Google staat dat content een van de top drie factoren in ranking van zoekresultaten is. Hoge kwaliteit content zorgt voor een betere vindbaarheid en het E-A-T principe is een van de belangrijkste pijlers voor het bepalen van hoge kwaliteit.

Recente updates van Google wijzen uit dat websites met een lage geloofwaardigheid en die weinig ‘eatbaar’ zijn het meeste zijn gedaald. Hierdoor concluderen experts dat Google steeds meer waarde gaat hechten aan geloofwaardigheid. Hoe doet Google dat dan?

Hoe werkt het E-A-T principe?

Er zijn twee factoren die bepalen of content geloofwaardig en dus goed scoort op de E-A-T principes. Allereerst het algoritme van Google. Dit algoritme bepaalt al jaren hoe hoog jij in de zoekresultaten te vinden bent. Dit algoritme is voortdurend in ontwikkeling en is in staat om te leren. Naast het algoritme huurt Google evaluators in om content te analyseren. Zij beoordelen content van websites op de schaal van “laagste” naar “hoogste” kwaliteit. Dat doen ze natuurlijk niet voor alle websites, maar hun input helpt Google om de updates van het algoritme te beoordelen.

Backlinks

Nu hoor ik je denken: “Ik ben autoriteit in mijn vakgebied. Mijn website bevat juiste content, gebaseerd op feiten en kennis die expertise tonen. Waarom sta ik dan zo laag in zoekresultaten?” Google beoordeelt niet alleen of content juist is, maar ook hoeveel je over een onderwerp schrijft en hoeveel mensen jou zien als autoriteit door bijvoorbeeld naar jouw content te linken. Die ‘backlinks’ zijn dus een belangrijke graadmeter. Hoe meer backlinks hoe groter jouw online autoriteit wordt ingeschat.

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat anderen naar jouw pagina linken. Maar het creëren van content is toch de beste manier om natuurlijke en betrouwbare backlinks te genereren. Let op: dat doe je natuurlijk niet in één dag. Je zult geregeld nieuwe content moeten publiceren. Expertise wordt ook bepaald door hoeveel jij over een onderwerp schrijft.

autoriteit

Hoe zorg je voor geloofwaardige content?

Geloofwaardige en kwalitatieve content is belangrijk bij het E-A-T principe. Met onderstaande tips kun je aan de slag om geloofwaardige en kwalitatieve content te creëren voor een E-A-T proof pagina.

1.      Voeg, indien mogelijk, onderzoek en statistieken toe

Zorg ervoor dat onderzoek en statistieken je algemene boodschap ondersteunen. Wanneer je bijvoorbeeld regenponcho’s verkoopt, zou je het belang van zo’n poncho kunnen ondersteunen met een onderzoek waaruit blijkt dat het tegenwoordig steeds vaker regent op tijdstippen wanneer mensen van-en-naar het werk fietsen. Neem een link naar dit onderzoek op in een logische plek in de tekst. Doe dit bijvoorbeeld door de naam van een onderzoek te hyperlinken.

2.      Gebruik informatie van bronnen met geloofwaardigheid (linkjuice)

Als je een bron gebruikt, zorg dan dat het een geloofwaardige bron is. Doe onderzoek naar gerespecteerde informatiebronnen binnen jouw industrie. Tevens doen bronnen van overheidsinstanties het goed, net als professionele organisaties die toonaangevend zijn binnen jouw industrie.

In het geval van regen tijdens woon-werk reizen zou het KNMI een geloofwaardige bron zijn. Dumpert daarentegen zal niet bijdragen aan de geloofwaardigheid van jouw content.

3.      Citeer de originele bron van informatie

Wanneer je een bron opneemt in je content, gebruik dan wel het origineel. Dit onderzoek kan nieuws zijn en daardoor behandelt zijn op nieuwssites en/of fora. Citeer dan niet de nieuwssite of fora, citeer dan de originele bron.

4.      Houdt informatie actueel

Leuk en aardig dat je bepaalde content gebruikt, schijft en deelt, maar zorg er wel voor dat de informatie actueel is. Het heeft geen nut om een onderzoek uit 1995 te delen als we willen weten hoe de huidige situatie is.

5.      Laat klanten online ervaringen delen

Er is geen betere referentie dan tevreden klanten. Motiveer daarom je klanten hun positieve ervaringen te delen. Deel deze succescase tevens op je eigen website zodat je je eigen product ook nog in de etalage zet.

6.      Benoem awards

Iedereen speelt liever met de Champions League winnaar dan met een middenmoter van de Eredivisie. Deel dan ook met de buitenwereld wanneer je een award hebt gewonnen. Er spat namelijk nergens meer autoriteit vanaf dan van awards. Ook positieve persberichten of belangrijke certificering zijn de moeite om te delen.

7.      Begin of eindig een artikel met een korte bio

Voeg bij de content van je pagina een korte biografie van de schrijver boven- of onderaan de pagina om diens autoriteit te benadrukken. Dit is vooral erg belangrijk voor YMYL pagina’s. Bij medische content is het bijvoorbeeld van belang dat dit door een medisch professional is geschreven. Betreft het een interne schrijver link dan vanuit de bio naar diens professionele pagina.

8.      Creëer behulpzame of vermakelijke content.

Het liefst natuurlijk allebei. Jouw content moet wat voor je publiek betekenen. Jouw content moet de vraag van jouw publiek beantwoorden. Het liefst op een zo’n leuk mogelijke manier.

9.      Gebruik goede grammatica, zinsopbouw en interpunctie

Jouw content kan nog zo leuk, goed en waardevol zijn voor de lezer; slechte grammatica, zinsopbouw en interpunctie drukken de geloofwaardigheid meteen de kop in. Voorkom dit door meerdere ogen mee te laten lezen voordat je content publiceert.

We hebben je nu een aantal tips gegeven hoe jij aan je autoriteit, expertise en betrouwbaarheid kan werken. Ga hier zo snel mogelijk mee aan de slag. Onthoud wel dat je een lange adem nodig hebt. Vergelijk het met je carrière of bijvoorbeeld je rijopleiding. Je bent niet van de ene op andere dag een eindbaas. Om autoriteit te krijgen zul je vlieguren moeten maken en tijd moeten investeren.

Wil je een duwtje in de rug?

Verder met SEO? In onze whitepaper vind je een hele dikke stapel tips en tricks waar je vandaag al je voordeel mee kunt doen. Maar je kunt ons ook inschakelen om structureel te werken aan topposities voor jouw website.
Lees meer
Meer over Wil je een duwtje in de rug?