Einde Google Analytics in zicht?

Zo'n 35 miljoen live websites zijn voorzien van Google Analytics. Dat is dus nogal wat. De schok was dan ook groot toen de Oostenrijkse autoriteit stelde dat Google Analytics in strijd is met de Europese privacywetgeving. Hoe zit dat eigenlijk?

Einde Google Analytics in zicht?

Het zal je misschien niet zijn ontgaan: rondom privacywetgeving en het gebruik van Google Analytics is er in het afgelopen jaar veel te doen in Europa. In een aantal landen, zoals Oostenrijk en Frankrijk, wordt het gebruik van Google Analytics inmiddels als in strijd met de Europese wetgeving (GDPR) gezien.

Mag het in Nederland dan wel?

Ook in Nederland vinden we dat de VS - en wie dan ook - met z'n tengels van onze persoonsgegevens af moet blijven. Dat ligt vast in de AVG en deels is ook de Telecommunicatiewet van toepassing (omdat het gaat om opslag van gegevens op randapparatuur). Maar er is nog geen definitieve uitspraak.

De Nederlandse Datenschutzbehörde, ofwel de Autoriteit Persoonsgegevens heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van Google Analytics. De conclusies – en daarmee een bindende uitspraak over het gebruik – verwachten we voor het eind van dit jaar. Dan weten we dus of we door mogen gaan met Google Analytics. Of niet.

Moeten we Google Analytics alvast cancelen?

De spreekwoordelijke soep zal waarschijnlijk niet zo heet gegeten worden als deze wordt opgediend. De uitspraken in Europees verband hebben te maken met specifieke inrichtingen van enkele organisaties en bovendien hebben ze betrekking op de Universal Analytics, in plaats van de nieuwe Google Analytics 4.

Is Google Analytics 4 dan helemaal safe? Nee, die gaat in de meeste gevallen niet op. Want nog steeds wordt data opgeslagen. We zien dat er met Google Analytics 4 wel een flinke stap is gezet in de juiste richting. We verwachten dat deze ontwikkelingen worden doorgezet en dat Google ook qua opslag een (over)stap naar Europa zal maken. Daardoor zou Analytics 4 met een juiste implementatie binnen de kaders van wetgeving gebruikt kunnen blijven worden. 

We werkten al met alternatieven voor Google Analytics. Want niet alle klanten zijn even gecharmeerd van het Google imperium. Maar we focussen ons nu ook op pakketten die we op korte termijn als complete vervanging zouden kunnen inzetten, mocht dat nodig zijn.