blog

In vijf-stappen upgraden naar GA4

Wanneer begin je met de nieuwe versie Google Analytics 4? En hoe werkt upgraden? Wij zetten de vijf stappen voor upgraden voor je op een rij.

Jaren werkte Google Analytics met Universal Analytics. Maar sinds een tijdje is er een nieuwe versie: Google Analytics 4. Een nieuwe opzet voor jouw webdata, gebaseerd op gebeurtenissen. Ga er maar vanuit dat dit de toekomst is. Maar hoe stap je over? Dit blog helpt je uit de brand.

Alleereerst een dikke tip: doe de upgrade zo snel mogelijk. Als je begint met GA4 start je namelijk met een nieuwe (lege) dataset. Je hoeft dan nog niet meteen helemaal over te stappen naar Google Analytics 4. Het is juist verstandig om de beide versies een tijdje naast elkaar te gebruiken. Dan kun je alvast wennen aan het nieuwe event-driven datamodel en de andere verschillen met Universal Analytics.

Stap 1: GA4-property maken

Ga naar het beheerdersgedeelte van je Analytics account. Klik op de property die je wilt gaan upgraden. Bovenaan het lijstje zie je de optie ‘Instelassistent voor GA4’.

Klik op de instelassistent en vervolgens op ‘Aan de slag’ bij de optie ‘Ik wil een nieuwe Google Analtyics 4-property maken’.

De instelassistent maakt nu een nieuwe property voor je aan. Bij je nieuwe property hoort ook een nieuwe trackingscode. De trackingscode kun je handmatig toevoegen via gtag.js maar je kan ook het ID toevoegen via een nieuw tag (type GA4-configuratie) in Google Tag Manager. Let op dat je niet de oude trackingscode vervangt! Want dan meet je Google Analytics Universal property geen websitegegevens meer.

Stap 2: Instellingen

Je hebt nu een nieuwe property en een nieuwe trackingscode om het verzamelen van data mogelijk te maken. Maar je moet wel even controleren of alle instellingen kloppen. Controleer daarom, voordat je verder gaat, of je de juiste tijdzone en valutaeenheid ziet. Check ook het kopje gegevensverzameling. Binnen deze tab kun je de gegevensverzameling door Google-signalen aan of uit zetten. Zet deze uit als je niet wilt dat Google Analytics 4 advertentiecookies plaatst. Als je de knop ‘Aan de slag’ ziet staan (zoals in de afbeelding) dan plaatst GA4 nog geen cookies, laat dit dan zo. IP-anonimisering is in de nieuwe versie van Google Analytics standaard ingesteld, daar hoef je niks voor te doen.

Stap 3: Intern verkeer filteren

Net als bij Google Analytics Universal wil je bij GA4 ook weer je eigen verkeer filteren. Dat doe je zodat de data die je raadpleegt echt iets over je klanten zegt en bijvoorbeeld niet over je medewerkers. Filters aanmaken kan in de beheerdersweergave onder het kopje ‘Gegevensstream’. Onder ‘Aanvullende instellingen’ vind je ‘Meer instellingen voor taggen’

Nadat je alles hebt ingevuld moet je via de tab ‘Gegevensfilters’ (onder Gegevensinstellingen) het filter activeren. Het filter staat altijd automatisch in de test-stand. Wanneer je zeker weet dat het filter juist is kun je het volledig activeren.

Stap 4: Gebeurtenissen en conversies maken

Google Analytics 4 maakt gebruik van het nieuwe event-driven datamodel.  Dit model is vooral gericht op het gedrag van bezoekers. Deze ‘Gebeurtenissen’ kun je aanmaken. Dat doe je bij het onderdeel ‘Configureren’. Als je het kopje ‘Gebeurtenissen’ opent, zie je dat GA4 al een aantal gebeurtenissen automatisch uitmeet. Deze kun je, wanneer dat relevant is, markeren als conversie met het schuifje. Maar je kunt ook een eigen gebeurtenis vastleggen. Je kunt in de nieuwe versie GA4 veel meer en specifiekere gebeurtenissen vastleggen zonder dat je daarvoor gebruik hoeft te maken van Google Tag Manager (of een ontwikkelaar). Je kunt in totaal 30 conversies vastleggen in je rapporten.

Wil je weten hoe je gebeurtenissen instelt? Bekijk hieronder de video van Google met een uitgebreide uitleg.

Als je wilt testen of je conversies goed hebt ingesteld, gebruik je de Debugview van GA4. Installeer daarvoor eerst de Google Analytics Debug extensie voor je browser. Je kunt dan op je eigen website je conversies testen en in realtime meekijken met de manier waarop je gebeurtenis of conversie wordt gemeten.

Stap 5: Ads koppelen

Adverteer je ook via het zoeknetwerk van Google? Dan moet je je Ads account opnieuw koppelen met de nieuwe GA4-property. Dat doe je weer via de Beheerdersweergave onder het kopje ‘Koppeling met Google Ads’. Omdat je een nieuwe property gemaakt hebt binnen een bestaand account kost het je maar één klik om de koppeling te maken. Ondanks dat het je maar één klik kost, moet je dit natuurlijk echt niet vergeten! Anders mis je wat je marketinginspanningen je opleveren.