cases

Corporate website: Ballast Nedam

Bij iconische bouwwerken hoort natuurlijk een website die een juiste impressie geeft. De indrukwekkende projecten van Ballast Nedam en de identiteit staan centraal op de nieuwe corporate website.

Corporate website: Ballast Nedam

Van een uitdaging houden ze wel bij Ballast Nedam. En wij ook. In de afgelopen maanden werkten we dan ook nauw samen aan de nieuwe corporate website van het bouw- en ontwikkelbedrijf. Het moest een website worden waarop je regelrecht de fantastische projecten van Ballast Nedam instapt. Want wat er gebouwd wordt door Ballast Nedam is indrukwekkend en dat krijg je vooral mee als je er letterlijk en figuurlijk bij staat. Een uitdaging dus voor ons om die beleving online neer te zetten! Daarom maakten we in dit project onder andere veel gebruik van vette visuals, video’s en gave animaties.

Iconische bouwwerken

Je bent bewust of onbewust de bouwwerken van Ballast Nedam ongetwijfeld wel eens tegengekomen. Want de bouwer realiseert al sinds 1877 landschapsiconische bouwwerken. Gebouwen, maar ook bruggen, wegen, tunnels en havens. Denk aan de Oosterscheldekering, delen van Schiphol, het Amsterdamse stadhuis, de Stopera, de Afsluitdijk en de Johan Cruijff Arena, die ze verbouwden in 2017. Maar ook bouwde Ballast Nedam een indrukwekkende natuurbrug in Nationaal Park Zuid-Kennemerland en herstelden ze, zonder hinder voor de scheepvaart, 25 kilometer damwanden in het drukke Amsterdam-Rijnkanaal.

Corporate website: Ballast Nedam

Innovatie en duurzaamheid

We beginnen een project altijd met een conceptsprint. Tijdens een conceptsprint starten we het project vanuit human centered design. De mens, de gebruiker staat dus centraal. We bespreken welke wensen er zijn en onderzoeken de markt en doelgroepen van de klant. Zo brengen we de behoeften van de doelgroepen in kaart. Die lijnen we uit met de behoeften vanuit de business. Het derde aspect wat in de conceptsprint aan bod komt is techniek en functionaliteit. Alle informatie brengen we samen in een prototype waar je als klant gewoon doorheen kunt klikken. Dat maakt het goed mogelijk om het model te testen. Als we zeker weten dat het prototype de juiste structuur heeft gaan we het ontwerpproces in. Natuurlijk belangrijk dat het ontwerp een goede afspiegeling wordt van de identiteit van Ballast Nedam.

Wat Ballast Nedam typeert is dat ze in altijd zoeken naar een duurzame oplossing. Om dat te kunnen garanderen wordt er voortdurend gewerkt aan innovatie. Dat gaat verder dan iconische bouwwerken realiseren en de voetstap verkleinen. Het uit zich ook in veiligheid en de manier waarop Ballast Nedam omgaat met partners en het personeel. Daarom hebben medewerkers ook een belangrijke plek gekregen op de nieuwe corporate website. Kijk maar eens rond. Je zult ze veel tegen komen.

Beleving

Op de nieuwe website krijg je in vogelvlucht een impressie van Ballast Nedam en haar projecten, mensen en werkwijze. Om dat voor elkaar te krijgen hebben we gebruik gemaakt van meerdere technieken. En al zeggen we het zelf, de front-end is spectaculair.

We maakten voor in dit project gebruik van Picoapp als scripting library. Handig, want daarmee konden we snel en gemakkelijk reactieve Javascript modules maken voor HTML elementen.

Voor de back-end van de nieuwe corporate website hebben we de contentment package ingezet om te koppelen met andere databronnen. 

Gemak

Ballast Nedam heeft ontzettend veel organisatieonderdelen, leveranciers en andere stakeholders. Ballast Nedam gaat voor duurzame relaties. Om daar online ook aan bij te dragen hebben we een uitgebreide contactpagina gemaakt. Door slim gebruik van meerdere ingangen wordt het proces van contactaanvragen gestroomlijnd. Wat weer resulteert in kortere communicatielijnen en snellere verwerking.

Het beste van beide werelden komt samen op de nieuwe corporate website. Je ziet er de indrukwekkende bouwwerken, ontmoet de mensen en krijgt de echte Ballast Nedam ervaring. Terwijl de website tegelijk ook van alle gemakken voorzien is en bezoekers zonder veel moeite contact kunnen opnemen met de juiste afdelingen. 

"Het is hetzelfde als je nieuwe schoenen gaat kopen. Zodra je de nieuwe aan je voeten hebt in de winkel en je met een schuin oog naar je oude kijkt, dan is het verschil echt enorm. Zo ook onze volledig nieuwe website. Een bijzonder intensief samenwerkingsproces tussen de teams van Ballast Nedam en Novaware en alle betrokken tekstschrijvers, vertalers, videomakers en fotografen heeft als resultaat een prachtige compleet nieuwe website opgeleverd. We zijn enorm trots op deze teamprestatie!" Martijn Smitt, Executive Director

Meertalig

Ballast Nedam heeft een internationaal karakter en spreekt daarom ook meerdere talen. Dat is in Umbraco 8 – de basis van de website – natuurlijk geen probleem. Elke contentpagina kan in het Nederlands en in het Engels worden aangemaakt en binnen Umbraco zijn de verschillende varianten makkelijk met elkaar te vergelijken en aan te passen door gebruik te maken van de split view.

Corporate website: Ballast Nedam Splitview Umbraco

Toekomst

Naast de corporate website wordt ook de nieuwe werkenbij-website ondergebracht in dezelfde Umbraco-omgeving. In de toekomst kunnen ook de andere websites van Ballast Nedam migreren naar deze multisite-omgeving. Het grote voordeel van zo'n omgeving is dat alle componenten opnieuw kunnen worden gebruikt en je vanuit één omgeving meerdere websites kunt beheren.