'Kieswijzer’ voor basisschoolverlaters

Hoe vind je een VO-school die bij je past als de open dagen dit jaar niet door kunnen gaan? Online, via schoolvinden.nu!

'Kieswijzer’ voor lagere-school-verlaters

Keuzestress

Stel je voor, je zit in groep 8. Dan ben je 11, 12 of misschien al 13. En moet je ineens een hele grote beslissing gaan nemen die zo maar de rest van je leven kan bepalen. Dan is het wel heel belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Daar zijn onder andere de open dagen een goed middel voor. De open dagen worden jaarlijks gehouden voordat de inschrijfperiode begint. Leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld een dagje meedraaien of gewoon de school bekijken, met leerlingen en docenten praten en sfeer proeven. Maar zoals gezegd is dat nog niet altijd even gemakkelijk. Zeker nu niet. Want in de huidige omstandigheden is het onmogelijk voor scholen om open dagen te organiseren. Helaas.

En nu dan?

Ja, wat moet je dan? Want leerlingen moeten toch wel degelijk een keuze maken. Daarvoor moest een oplossing komen. Een online oplossing in dit geval. Zodat leerlingen toch een school kunnen vinden. LMC-VO vroeg ons om daarin mee te denken.

'Kieswijzer’ voor basis-school-verlaters

Schoolvinden.nu

We ontwikkelden de website schoolvinden.nu. Deze staat in het teken van het vinden van het juiste voortgezet onderwijs. Op de website kunnen groep 8 leerlingen een leuke test doen en uitzoeken welke school het best bij hen past. Daarbij is het belangrijkste uitgangspunt dat de leerlingen kunnen aangeven wat ze nou echt leuk vinden om te doen.

De test bestaat uit 11 stellingen, die raakvlakken hebben met de verschillende scholen van LMC-VO. Op een 'schaal van smileys' kan de leerling aangeven wat op hem of haar van toepassing is. Natuurlijk kun je ook het schooladvies dat je kreeg vanuit de basisschool meenemen in de test. Het resultaat van de test is dat er drie scholen gepresenteerd worden die het beste aansluiten bij de interesses van de leerling én het niveau. Met één druk op de knop kan de leerling zijn resultaten doorsturen naar een ouder of verzorger, zodat ze dit samen kunnen bekijken en bespreken.

'Kieswijzer’ voor basisschool-verlaters

Een kieswijzer

Eigenlijk hebben we een kieswijzer gemaakt. Maar dan zonder saaie politieke stellingen maar juist met onderwijsaanbod! Snel, leuk en gemakkelijk! Ook de volwassenen (ouders/verzorgers en docenten) die zich bezighouden met dit keuzemoment kunnen veel informatie vinden op de website. Zo kunnen we er toch nog voor zorgen dat groep 8 kinderen volgend jaar naar een school gaan die echt bij hen past!

  • 381 leerlingen

    381 leerlingen

    hebben de perfecte school gevonden
  • 498 leerlingen

    498 leerlingen

    hebben LMC-vo scholen bekeken
  • 3 minuten

    3 minuten

    Gemiddelde betrokkenheid van bezoekers

Aanpak

De aanpak van dit project was een uitdaging op zich. We hadden namelijk te maken met een zeer kort tijdsbestek. Allereest moesten we duidelijk krijgen hoe we de wensen van de klant en die van de doelgroep samen konden brengen.

Dat deden we in een aantal brainstormsessies. Tijdens die brainstormsessies kruipen we in de huid van de klant en van de eindgebruiker. Na een idee volgt een plan wat uiteindelijk resulteert in een concept. Naast dat de wensen van de klant en de behoeftes van de eindgebruiker invloed hebben, had ook dit project een hele strakke planning en een vooraf vastgesteld budget. Nog meer reden om onze creativiteit te laten spreken. Nadat we alle voorwaarden konden afvinken presenteerden we ons concept aan de klant.

Nog voordat we de huidige website bouwden, hebben we een tijdelijke landingspagina gebouwd. Op de landingspagina stond alvast wat informatie om te bekijken.

Daarna leverden we in hoog tempo een design, waarna we user stories beschreven en begonnen te bouwen. Nog voordat de front-end zichtbaar was werd de content gevuld. Door met alle expertise tegelijkertijd te werken konden we dit project waarmaken. Teamwerk dus!

We hebben alles op alles gezet om rond de inschrijfperiode livegang te kunnen realiseren. Daarvoor was nauwe samenwerking met de klant essentieel. Bijna dagelijks hielden we elkaar op de hoogte. Een hechte relatie tussen klant en opdrachtgever.

Technische uitdaging

De korte doorlooptijd was een van de grootste uitdagingen in dit project. Maar gelukkig konden we snel schakelen en bouwen. Voor LMC-VO maken we namelijk gebruik van een multi-site omgeving.

Deze functionaliteit van het Umbraco CMS biedt ontzettend veel mogelijkheden. En is voor gebruikers ook nog eens vriendelijk en eenvoudig. Binnen de huidige multi-site omgeving konden we snel een nieuwe website aanmaken.

Ook konden we contentcomponenten voor tekst en afbeeldingen hergebruiken waardoor er in razend tempo een website stond met de gewenste functionaliteiten.

Vervolg

Het product wordt nu in gebruik genomen. We zijn hartstikke benieuwd wat de uiteindelijke resultaten gaan zijn. Daarom meten we verschillende aspecten door.

Met deze data kunnen we de website verder doorontwikkelen. Maar misschien nog wel belangrijker. Het levert LMC-VO veel inzichten op over de doelgroep. Met deze inzichten kan LMC-VO hun scholengemeenschap informeren en adviseren. Zo kunnen ze uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs nog beter waarborgen.

Bekijk de website