cases

Consumentenwebsite voor Vesting Finance

Onder het motto ‘Building better financial futures’ werkt Vesting Finance aan het oplossen van schulden en aan schuldpreventie door voorlichting. Een belangrijk onderdeel daarin is het consumentengedeelte van de website.

Geldzorgen

Het kan iedereen overkomen: geldzorgen. Moeten schuiven met rekeningen, uitstel van betaling aanvragen, boeteclausules en elke maand hopen op een financieel wonder.

Als je schulden hebt, heb je zorgen. Onzekerheid en schaamte gaan daarmee vaak gepaard. Uit het dal klimmen kan erg zwaar en moeilijk zijn. En bovendien is het hartstikke lastig om daarin de juiste route te vinden. Er weer bovenop komen gaat niet vanzelf. 

En als je niet oplet krijg je snel genoeg te maken met deurwaarders en incassodiensten. Helemaal niet tof, maar ook wel weer logisch: schuldeisers willen graag hun geld zien. Jammer genoeg betekent dit vaak ook extra kosten en nóg meer schulden.

Building better financial futures

Voorkomen is dus beter dan genezen. Gelukkig beseffen steeds meer deurwaarders en incassobureaus dat maar al te goed. Vandaar dat Vesting Finance zich juist meer richt op consumenten en voorlichting. Onder het motto ‘Building better financial futures’ werkt Vesting Finance aan schuldpreventie door inforamtievoorziening. Een onderdeel daarvan is de ‘Baas over je Budget’-campagne. Deze bestaat uit handige tools, tips en informatie over budgetbeheer. Met deze hulp kunnen consumenten weer grip krijgen op hun financiële situatie.

Een voorwaarde voor vernieuwing was om naast de zakelijke klanten van Vesting Finance ook de consument goed te ondersteunen. Met preventieve informatie, maar ook met informatie over wat te doen wanneer je in aanraking komt met Vesting Finance. Met deze uitdaging kwamen ze bij Novaware terecht.

Om helder te krijgen wat er nodig was zetten we een conceptsprint in. Tijdens deze sprint werkten we via heldere wireframes uit hoe dit gedeelte voor de consumentendoelgroep eruit zou komen te zien.

Het was niet de bedoeling om de gehele website te vernieuwen. Dus het consumentengedeelte werd grotendeels ontworpen binnen de huidige omgeving. Maar er ontstonden natuurlijk ook nieuwe ideeën die goed zouden passen binnen andere onderdelen van de bestaande website. Vandaar dat het geheel een opfrisbeurt kreeg en de website werd uitgebreid met nieuwe functionaliteiten die meteen een aantal technische knelpunten uit de bestaande omgeving oploste. Zo werd bijvoorbeeld ook de chatfunctie verbeterd. Ideaal voor consumenten om snel een vraag te stellen.

Betalen en regelen

Het consumentengedeelte is er volledig op gericht om de consument snel te helpen. Uit data bleek dat consumenten van wie een zaak bij Vesting Finance loopt, een aantal acties wil uitvoeren. Betalen bijvoorbeeld, een regeling afspreken of uitstel aanvragen.

Al deze acties hebben we in duidelijke actieknoppen vormgegeven. Door op een knop te klikken, start het proces van bijvoorbeeld het aanvragen van uitstel van betaling. In de meeste gevallen kun je een actiespecifiek formulier invullen of inloggen (wanneer je dossier al bekend is). De ingevulde informatie komt vervolgens direct bij de juiste afdeling terecht.

Naast de actieknoppen worden veel vragen beantwoord. Hiermee wordt een groot deel van de vragen afgevangen die normaal bij de helpdesk terechtkwam. Doordat de antwoorden direct online te lezen zijn, zijn gebruikers direct geholpen, zonder wachttijd. Het proces werd hiermee voor zowel de consument als voor Vesting Finance geoptimaliseerd. 

Baas over je budget

Consumenten die een zaak hebben lopen bij Vesting Finance online snel helpen en ondersteunen bij hun wensen is één. Maar een tweede is dus voorkomen dat dreigende geldproblemen uitgroeien tot schulden. En dat begint met informatie.

Onder de kop ‘Baas over je Budget’ geeft Vesting Finance handige tools, tips en informatie over budgetbeheer. Want het belangrijkste bij grip krijgen op je financiële informatie is inzicht. De uitlegvideo’s, tips, thema’s en de zorgvuldig geselecteerde toolbox kan gebruikers helpen om weer grip op geldzaken te krijgen. En daarmee helpen we mensen om hun financiën weer op orde te krijgen en te voorkomen dat ze problematische schulden opbouwen.