MUM – Het algoritme van Google

In deze blog vertellen we je wat MUM is, hoe het algoritme werkt en wat voor invloed MUM heeft op de SEO. Tot slot geven wij een drietal tips wat jij als content manager kan gebruiken om je ranking op Google te verbeteren!

Om de kwaliteit van zoekresultaten op de SERP te beoordelen heeft Google een aantal hulpmiddelen ter beschikken. In een voorgaande blog beschreven wij al eens de E-A-T principes. Daarnaast maakt Google bij de beoordeling ook gebruik van het algoritme MUM. Dit staat voor Multitask Unified Model en moet zorgen voor een betere gebruikservaring.

SEO E-A-T principes

E-A-T

Hier vind je alles over hoe Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness van invloed zijn op de Google rankings.
Lees meer
Meer over E-A-T

Zo maakt MUM gebruik van AI en begrijpt het meer dan 75 verschillende talen. Ook kan het algoritme informatie begrijpen uit verschillende formats, zoals webpagina’s, afbeeldingen en video’s. Zo kan het bijvoorbeeld een afbeelding van een recept herkennen en de ingrediënten en kookinstructies begrijpen. Vervolgens kan het model aanvullende informatie vinden over de ingrediënten, zoals voedingswaarde en allergenen, en deze informatie gebruiken om aanvullende vragen te beantwoorden. Superhandig dus, vooral als je zoekopdracht nogal wat context vereist!

Doordat het algoritme beter begrijpt wat de gebruiker bedoelt zal het ook in staat zijn om meer complexe zoekopdrachten te verwerken. Dit betekent dat content creators en marketeers meer gedetailleerde informatie moeten geven die past bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Wat betekent dit voor SEO?

Voorheen beoordeelde Google de relevantie van webpagina’s op basis van de hoeveelheid keywords die werden gebruikt. Hoe vaker dit keyword terugkwam, hoe relevanter de pagina. Daarentegen is het tegenwoordig belangrijker dat een webpagina past binnen de grotere context van het onderwerp. Bijvoorbeeld, is de website gespecialiseerd in dit onderwerp? Is de inhoud geschreven door een deskundige auteur? Worden andere geassocieerde entiteiten vermeld en wordt er gelinkt naar relevante bronnen en websites?

De E van Experience

De E van Experience

Naast Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness is Experience toegevoegd als belangrijke beoordelingsfactor. Alles wat je hierover moet weten vind je hier!
Lees meer
Meer over De E van Experience

Eigenlijk komt het erop neer dat het totaal plaatje steeds belangrijker is bij de beoordeling voor de Google rankings. Zo doorbreekt MUM taalbarrières en analyseert het meerdere media formats bij de beoordeling van een webpagina. Content moet dus meer zijn dan alleen een aantal zorgvuldig uitgekozen keywords. Daarom is het voor de beoordeling van belang dat multimedia formats optimaal worden benut om de eindgebruiker zo goed mogelijk te helpen.

Wat kan je doen als content manager?

  1. Geschreven content, zoals blogposts en artikelen, zijn nog steeds een belangrijke factor voor het krijgen van aandacht. Echter, hierbij wordt steeds belangrijker deze content te ondersteunen door middel van podcasts, afbeeldingen, audio of video. Dit laatste zorgt ervoor dat je sneller zal worden opgemerkt door MUM.
  2. Hoewel MUM meertalig is en taalbarrières doorbreekt kan het nog altijd verstandig zijn om meertalige SEO te gebruiken als onderdeel van je strategie. Zo kan jouw content concurreren met bijdragen over de hele wereld.
  3. Maak content die gebruik maakt van merkherkenning en loyaliteit opbouwt. Dit doe je door informatief en boeiend te schrijven, afbeeldingen en andere media te gebruiken. Zorg dat je gestructureerde gegevens aan je pagina toevoegt zodat MUM kan achterhalen waar de inhoud van de pagina over gaat. Aangezien MUM gebruik maakt van AI zal het na verloop van tijd steeds meer leren over je webpagina’s. Hierdoor is het belangrijk dat je website expertise en autoriteit uitstraalt.