blog

SEO - 4 trends in zoekmachineoptimalisatie

SEO is steeds in beweging. Vandaag sta je bovenaan in Google en het kan maar zo zijn dat je morgen op de tweede pagina bent terug te vinden. Hoe wordt je positie in de zoekmachine nu eigenlijk bepaald? En waar moet je vandaag (en de rest van 2019) op letten? Een aantal trends in SEO.

trends-in-seo

Er zijn meer dan tweehonderd factoren die Google gebruikt om te beoordelen welke positie jouw website en pagina’s krijgt. Die factoren worden via een algoritme toegepast op jouw pagina’s. Hoe zit het dan dat je posities in Google zo kunnen fluctueren? Nou, bijvoorbeeld omdat jouw concurrent bezig is met SEO (zoekmachine optimalisatie). Of omdat Google zijn algoritme aanpast. Die veranderingen in het algoritme zorgen ervoor dat er nieuwe variabelen zijn om rekening mee te houden.

Voor 2019 is het belangrijk om in te spelen op:

  1. E-A-T principe
  2. Voice search
  3. Semantisch zoeken
  4. User experience (UX)

Wat houden deze ontwikkelingen precies in? En welke gevolgen hebben deze voor je SEO strategie? In deze blog een korte toelichting. Hou de komende weken ons blog in de gaten. We gaan dan per punt dieper in op de materie.

E-A-T principe

1. E-A-T principe

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is geen trend. E-A-T werd door Google zelf in 2015 gelanceerd in de Search Quality Evaluator Guidelines. Maar nu Google steeds beter in staat is om te bepalen wat relevante content is en wat niet, is het E-A-T-principe ook voor 2019 - en ver daarna - erg relevant. We leggen je uit wat het inhoudt.

Welke zoekopdracht je ook ingeeft, je wilt altijd maar één ding: een juist antwoord met betrouwbare informatie, gegeven door een deskundige. Je hoort liever van een bouwkundige een oplossing voor je ingestorte dak dan van een yogaleraar, hoe handig hij ook is. Dat antwoord krijg je ook liever van een betrouwbaar bouwkundige, dan een bouwkundige waarvan je leest dat er geen project van overeind blijft staan.

Dat is nu precies het doel van Google. De zoekgigant wil niet alleen de beste zoekmachine zijn, maar richt zich bovendien op het geven van het beste antwoord van de beste en meest betrouwbare partij. Hiervoor heeft Google het E-A-T principe in leven geroepen. Google beoordeelt de content van jouw website op Expertise, Authority en Trustwhortiness. Dit principe krijgt steeds meer invloed op de ranking van jouw pagina. Wat houdt E-A-T nu precies in?

Expertise - Google wordt steeds beter in het inschatten van kennis en ervaring. Die expertise wordt meegenomen in de score. Punten die daarbij mede bepalend zijn: jargon, de auteur (hoeveel schrijft hij/zij over een onderwerp) en geloofwaardigheid van de content.

Autoriteit - Autoriteit zegt iets over hoe anderen jouw bedrijf of website zien. Ziet de buitenwereld jouw website als belangrijke bron, dan wordt er waarschijnlijk veel over je geschreven of naar je doorgelinkt. Autoriteit wordt door Google gemeten door het aantal backlinks te tellen. Iets dat in het verlengde daarvan een rol speelt is dan weer de autoriteit van de website of pagina die naar jouw website linkt. Relevante backlinks verzamelen was al een belangrijk aspect van SEO en wordt alleen maar belangrijker met het E-A-T principe.

Betrouwbaarheid - De website moet te vertrouwen zijn, goed omgaan met privacygevoelige informatie en een functionele gebruikerservaring bieden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een 'slotje' op je website,
  • Snelle laadtijden op alle devices,
  • Duidelijke structuur in je menu's,
  • Snel contact kunnen opnemen.
voice search

2. Voice search

Sta je op een ladder, handen vol gereedschap, een hanglamp op te hangen. Maar weet je niet meer zeker hoe? Met de komst van Google Home en de Apple Homepod heb je in no time het antwoord zonder je gereedschap neer te leggen. Het gemak waarmee tegenwoordig via slimme speakers maar ook via smartphone gezocht kan worden zorgt ervoor dat 20% van alle zoekopdrachten via Voice Search wordt gedaan. Dit wordt alleen maar meer. Wat heeft dit voor gevolgen voor je SEO?

Blijf in ieder geval doen wat je nu al doet. Je huidige SEO werkzaamheden dragen bij aan een goede voice search ranking. Bij voice search worden enkele andere dingen wel belangrijk.

De grootste ontwikkelingen die samenhangen met voice search sommen we kort voor je op:

  • Locatie gerichte SEO

    Bij voice search gaat de huidige locatie van de zoeker een belangrijke rol spelen. Bijvoorbeeld: “Waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?”
  • Gesproken keywords

    Zoektermen worden door voice search langer. Zet in op vragen met behulp van longtail zoekwoorden als wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
  • Laadtijd website

    Met voice search wil men tijd besparen. Een zoekopdracht typen duurt langer dan hem inspreken, hierdoor wil men ook sneller antwoord. Zorg dan ook voor een snelle laadtijd van je website.

3. Semantisch zoeken

Semantiek is al jaren een belangrijk topic binnen SEO. Door semantiek te integreren in de zoekmachine is Google in staat om woorden echt betekenis te geven. Belangrijk hierbij is context bij een onderwerp. De zoekmachine is dus slimmer dan ooit, omdat het verbanden legt tussen bepaalde woorden, onderwerpen en zoekopdrachten. Dit zorgt voor relevante(re) zoekresultaten. 

Hoe breng je deze juiste context en relevantie aan? Men wil een zo compleet mogelijk antwoord, Google wil dit faciliteren. Belangrijke aspecten hierbij zijn longtail zoekopdrachten (net als bij voice seach), maar ook synoniemen en deelonderwerpen.

User-epxerience-seo

4. User experience

Net als semantisch zoeken is UX al jaren een topic binnen SEO trends. Dit is een topic dat zich blijft door ontwikkelen. Belangrijkste ontwikkeling binnen dit topic is de Mobile First Index. Kortgezegd houdt het in dat Google eerst de content van mobiele pagina’s indexeert. Je mobiele website gaat dus zwaarder meewegen dan je ‘gewone’ website.

Zoals je merkt, dit is nog maar het puntje van de ijsberg; er valt zo ongelofelijk veel te schrijven over SEO. In de komende weken werken we de punten hierboven verder uit. Dus hou ons blog in de gaten!

Wil je een duwtje in de rug?

Verder met SEO? In onze whitepaper vind je een hele dikke stapel tips en tricks waar je vandaag al je voordeel mee kunt doen. Maar je kunt ons ook inschakelen om structureel te werken aan topposities voor jouw website.
Lees meer
Meer over Wil je een duwtje in de rug?